271855_1975794114540_1233705952_32052083_8235966_o.jpg

Pressemitteilungen von Andrej Hunko

Database on “European extremists”: how is the plan pursued since 2001 supposed to function?

After each major summit protest, there are calls for a European “troublemakers” database to be established. Centralised data storage at EU level or decentralised networking of national systems would be conceivable options. For a number of reasons, it has not been possible to set up a database of this kind since the turn of the millennium. The governing coalition in Germany has now announced a new initiative to this end following the G20 Summit in Hamburg.

By Matthias Monroy

Cooperation on summit events between European security authorities has been running like clockwork for more than 20 years. Police and intelligence services have exchanged information on threats and “individuals who pose a terrorist threat”, have assisted each another with personnel and equipment and seconded liaison officers. Shortly before such summits, the Schengen Agreement is partially suspended and border controls reintroduced while travel bans are imposed on undesirable protesters.

New data retention planned for border crossings of all European Union citizens

The European Union could soon save the date and place of each crossing of the EU’s external borders. Travellers’ identification documents would be read out and their biographical data saved along with information regarding border crossings. Police forces and intelligence services would have access to this data.

By Matthias Monroy

The European Commission published the final report of the High-Level Expert Group on Information Systems and Interoperability in May. According to this document, European border authorities could soon – unbeknownst to the travellers – be able to trawl through the travel routes of all nationals of EU member states. Alongside their biographical data, the system to be set up will log the direction in which borders are crossed. This new data repository on border crossings at all land, sea and air borders might form part of the Schengen Information System II (SIS II), which is the largest police and border authority database. Preference is being given to the establishment of an entirely new database, however.

Das Problem der Attribuierung von Cyberangriffen

Im Haifischbecken internationaler Geheimdienste spielen digitale Werkzeuge eine immer größere Rolle. Warum wird dies vom Bundesamt für Verfassungsschutz vor allem Russland angelastet?

Der Verfassungsschutzbericht 2016 widmet sich ausführlich der Spionage, für deren Abwehr das Bundesamt für Verfassungsschutz zuständig ist. Als wichtigster Akteur wird zuerst Russland genannt, es folgen China und der Iran. Neben der klassischen Spionage über die Auslandsvertretungen wird der Regierung in Moskau angelastet, vermehrt „Einfluss auf Entscheidungsträger und die öffentliche Meinung in Deutschland zu nehmen“. Die „Propaganda- und Desinformationsaktivitäten“ russischer Medien und staatlich geförderter Institute werde durch „Internet-Trolle“ unterstützt, die ebenfalls staatlichen Stellen zugeordnet werden. Die Mutmaßungen werden lediglich durch die Beobachtung gestützt, dass die Aktivitäten seit 2014 angestiegen seien und dies womöglich mit der Verschlechterung der wirtschaftlichen Lage in Russland korreliere.

Türkisches Referendum: Aus "Nein" wird "Ja"

Das Verfassungsreferendum in der Türkei entsprach nicht den demokratischen Regeln, wie die jetzt vorliegenden Berichte der beiden großen offiziellen Wahlbeobachter, OSZE und Europarat (deutsch und englisch), klar beschreiben. Auf Grundlage dieser Berichte ist eine Anerkennung des Referendums ausgeschlossen. Der autoritäre Umbau in der Türkei ist nicht durch das Volk legitimiert. Zudem ist jetzt auch eine Studie von WissenschaftlerInnen verschiedener europäischer Universitäten veröffentlicht worden, die das Ausmaß der Manipulationen quantifiziert und zu dem Ergebnis kommt, dass dieses ausreicht um aus dem mehrheitlich abgegebenen Nein ein manipuliertes Ja zu machen.

“E-smuggling”: Europol steps up efforts to combat online-assisted migrant crossings

According to the EU police agency, in the past year 17,459 people operated as “human traffickers”. In the majority of cases, refugees and their facilitators communicate using Facebook or Telegram. Seizing of electronic evidence is thus to take on a greater role in investigations.

By Matthias Monroy

Last year, the EU police agency Europol received reports of 1,150 social media accounts apparently used by refugees to facilitate their entry into or travel through the European Union. This information is based on figures (PDF) published by the European Migrant Smuggling Center (EMSC) at Europol for 2016. The number of incriminated accounts in 2015 was just 148.

Andrej Hunko, MdB 2017