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Reden von Andrej Hunko im Europarat

The West attempts hybrid resistance

The EU and NATO are training for their joint rapid response in the event of a crisis with three coordinated exercises. The simulated threat comes from Russia, hackers, the caliphate, immigrants and globalisation critics

By Matthias Monroy

On 1 September the European Union and NATO will start their shared "EU Parallel and Coordinated Exercise 2017" (EU PACE17). This is according to a Council Document published online by the British civil rights organisation Statewatch. The two alliances will test their crisis management structures over six weeks.

NATO is responsible for leading the exercise, the section organised by it is referred to as "NATO CMX17". The NATO is also responsible for escalating hypothetical scenarios with daily "injections". This also incorporates the "EU CYBRID 2017" short cyber exercise, which will see EU defence ministers test the political reaction to cyber-attacks on 7 September in Tallinn, Estonia.

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Neuer Kalter Krieg? Russland und der Westen


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Die Beziehungen des Westens mit der Sowjetunion und Russland war in den letzten Jahrzehnten wechselhaft. Spätestens mit der NATO-Osterweiterung gaben die USA und ihre Verbündeten eine neue Marschrichtung vor. Zwischenzeitlich hatte der russische Präsident Putin mehrmals Entspannung signalisiert, etwa bei seiner Rede im Bundestag 2001 und bei der Vermittlung zur Vernichtung der syrischen Atomwaffen. Trotzdem hat die NATO ihre militärische Präsenz an der Ostgrenze zu Russland massiv ausgebaut. Wer bedrängt hier eigentlich wen?

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Database on “European extremists”: how is the plan pursued since 2001 supposed to function?

After each major summit protest, there are calls for a European “troublemakers” database to be established. Centralised data storage at EU level or decentralised networking of national systems would be conceivable options. For a number of reasons, it has not been possible to set up a database of this kind since the turn of the millennium. The governing coalition in Germany has now announced a new initiative to this end following the G20 Summit in Hamburg.

By Matthias Monroy

Cooperation on summit events between European security authorities has been running like clockwork for more than 20 years. Police and intelligence services have exchanged information on threats and “individuals who pose a terrorist threat”, have assisted each another with personnel and equipment and seconded liaison officers. Shortly before such summits, the Schengen Agreement is partially suspended and border controls reintroduced while travel bans are imposed on undesirable protesters.

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New data retention planned for border crossings of all European Union citizens

The European Union could soon save the date and place of each crossing of the EU’s external borders. Travellers’ identification documents would be read out and their biographical data saved along with information regarding border crossings. Police forces and intelligence services would have access to this data.

By Matthias Monroy

The European Commission published the final report of the High-Level Expert Group on Information Systems and Interoperability in May. According to this document, European border authorities could soon – unbeknownst to the travellers – be able to trawl through the travel routes of all nationals of EU member states. Alongside their biographical data, the system to be set up will log the direction in which borders are crossed. This new data repository on border crossings at all land, sea and air borders might form part of the Schengen Information System II (SIS II), which is the largest police and border authority database. Preference is being given to the establishment of an entirely new database, however.

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Das Problem der Attribuierung von Cyberangriffen

Im Haifischbecken internationaler Geheimdienste spielen digitale Werkzeuge eine immer größere Rolle. Warum wird dies vom Bundesamt für Verfassungsschutz vor allem Russland angelastet?

Der Verfassungsschutzbericht 2016 widmet sich ausführlich der Spionage, für deren Abwehr das Bundesamt für Verfassungsschutz zuständig ist. Als wichtigster Akteur wird zuerst Russland genannt, es folgen China und der Iran. Neben der klassischen Spionage über die Auslandsvertretungen wird der Regierung in Moskau angelastet, vermehrt „Einfluss auf Entscheidungsträger und die öffentliche Meinung in Deutschland zu nehmen“. Die „Propaganda- und Desinformationsaktivitäten“ russischer Medien und staatlich geförderter Institute werde durch „Internet-Trolle“ unterstützt, die ebenfalls staatlichen Stellen zugeordnet werden. Die Mutmaßungen werden lediglich durch die Beobachtung gestützt, dass die Aktivitäten seit 2014 angestiegen seien und dies womöglich mit der Verschlechterung der wirtschaftlichen Lage in Russland korreliere.

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Türkisches Referendum: Aus "Nein" wird "Ja"

Das Verfassungsreferendum in der Türkei entsprach nicht den demokratischen Regeln, wie die jetzt vorliegenden Berichte der beiden großen offiziellen Wahlbeobachter, OSZE und Europarat (deutsch und englisch), klar beschreiben. Auf Grundlage dieser Berichte ist eine Anerkennung des Referendums ausgeschlossen. Der autoritäre Umbau in der Türkei ist nicht durch das Volk legitimiert. Zudem ist jetzt auch eine Studie von WissenschaftlerInnen verschiedener europäischer Universitäten veröffentlicht worden, die das Ausmaß der Manipulationen quantifiziert und zu dem Ergebnis kommt, dass dieses ausreicht um aus dem mehrheitlich abgegebenen Nein ein manipuliertes Ja zu machen.

“E-smuggling”: Europol steps up efforts to combat online-assisted migrant crossings

According to the EU police agency, in the past year 17,459 people operated as “human traffickers”. In the majority of cases, refugees and their facilitators communicate using Facebook or Telegram. Seizing of electronic evidence is thus to take on a greater role in investigations.

By Matthias Monroy

Last year, the EU police agency Europol received reports of 1,150 social media accounts apparently used by refugees to facilitate their entry into or travel through the European Union. This information is based on figures (PDF) published by the European Migrant Smuggling Center (EMSC) at Europol for 2016. The number of incriminated accounts in 2015 was just 148.

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Bundestag report finds flaws in the oversight of European intelligence services in The Hague

By Matthias Monroy

The Federal Ministry of the Interior is using every possible means to keep Parliament from learning details of the cooperation between European domestic intelligence services in The Hague. The official reason is an internal agreement between the services. Yet the Federal Government has an obligation to furnish parliamentarians with information, even when there is a legitimate interest in maintaining secrecy.

The Bundestag’s Research Services have produced an expert report on parliamentary oversight of European cooperation between the intelligence services. The background to this is the Federal Government’s continuing refusal to provide information about the activities in which Germany’s Federal Office for the Protection of the Constitution is engaging in The Hague.

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Migration monitoring in the Mediterranean region – Libyan military to be linked up to European surveillance systems

The Mediterranean countries of the EU are establishing a network to facilitate communication between armed forces and the border police. Libya, Egypt, Algeria and Tunisia are also set to take part. This would make them, through the back door, part of the surveillance system EUROSUR. Refugees could then be seized on the open seas before being returned to Libya.

By Matthias Monroy

The satellite-based Seahorse Mediterranean Network is to commence operations in the course of this year. This information was disclosed by the European Commission in response to a parliamentary interpellation. The Libyan coastguard, which falls within the remit of the navy, would thus be party to information from European surveillance systems. The objective is for Libya to take part in rescue missions outside the country’s territorial waters. 

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Die Militärregierung in Kairo als Türsteher der Festung Europa

Öffentliches Fachgespräch des Arbeitskreis Außenpolitik und Internationale Beziehungen der Fraktion DIE LINKE. zur deutsch-ägyptischen Sicherheitszusammenarbeit am 27. April 2017

Am 11. Juli 2016 unterzeichneten die deutsche und die ägyptische Regierung ein „Abkommen über die Zusammenarbeit im Sicherheitsbereich“. Es soll die Bekämpfung von Terrorismus und schweren Straftaten verbessern und dadurch die innere Sicherheit in beiden Staaten erhöhen. Zu den Inhalten gehört auch die Bekämpfung unerwünschter Migration.

Das Bundeskriminalamt arbeitet im Rahmen des Abkommens eng mit dem ägyptischen Staatsicherheitsdienst zusammen, der geheimdienstliche Befugnisse hat und für Folterungen auf Polizeistationen und in Gefängnissen bekannt ist. Die Bundespolizei führt weitere Fortbildungen für die ägyptische Polizei durch. Zu den Partnern gehört die Stadionpolizei, die für das Massaker von 2012 in Port Said verantwortlich war.

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Andrej Hunko, MdB 2017